După automatizare și digitalizare, companiile intră acum într-o nouă etapă de transformare profundă: agentificarea. Vorbim despre integrarea de agenți AI autonomi care nu doar execută sarcini, ci pot lua decizii operaționale, colabora între ei și interacționa direct cu oamenii. Este un mod de lucru avansat pentru organizațiile vizionare, care înțeleg că acesta este viitorul.
Spre deosebire de asistenții virtuali clasici
(chatbot, voicebot etc.), agenții AI sunt entități digitale care au obiective definite, nu doar taskuri. Pot
planifica, acționa, învăța, adapta, colaborează cu alți agenți AI din
organizație și/sau cu echipele. De asemenea, pot accesa date, trimite e-mailuri,
genera documente sau interacționa cu aplicații. Iată un exemplu concret: un
agent AI monitorizează în timp real facturile restante, trimite automat
notificări personalizate clienților, negociază termene și chiar propune
directorului financiar decizii de cash-flow, ceea ce ajută esențial la
optimizarea de costuri vizată de orice companie din lume.
Unde ar fi necesari și pot fi implementați primii agenți? Departamentele
financiare, recrutare, marketing sau juridic ar putea fi printre primele.
Financiar – Contabil - gestionarea și monitorizarea bugetelor, trimiterea de
alerte când sunt pe cale să se consume.
HR & Recrutare - screening automatizat de CV-uri, trimiterea
invitațiilor la interviu, personalizarea angajărilor și a integrării în echipe, în funcție de rol, departament și
senioritate.
Marketing & Vânzări- Testarea campaniilor, îmbunătățirea mesajelor și
propunerea de conținut personalizat, ușurând astfel munca creativilor. Interacțiunea
directă cu clienții, dincolo de clasicul chatbot.
Departamentul Juridic și
Conformitate - verificări automate
ale clauzelor contractuale față de politicile interne, monitorizarea riscurilor
și rapoartele necesare top managementului.
Agenții AI deschid ușa către organizații semi-autonome sau hibride, în care o parte dintre decizii sunt luate de software
– rapid, documentat, fără bias emoțional, iar cealaltă parte (esențială, de
altfel) de către top managementul “uman”. Cu agenții AI, controlul centralizat
pierde teren, iar deciziile se iau mai rapid.
Există riscuri? Categoric, da.
Am identificat cel puțin patru,
astfel. Vorbim înainte de toate despre dependența
de AI: dacă agenții sunt prost configurați, deciziile pot deveni eronate,
ineficiente, decontextualizate. În al doilea rând, despre securitatea și confidențialitatea datelor:
un agent cu acces la ERP sau CRM poate deveni o breșă majoră dacă nu este
proiectat și administrat corect. Al treilea risc vine în cazul eșecurilor: cine răspunde legal pentru deciziile greșite ale unui agent
autonom? În al patrulea rând, cum îi
gestionăm eficient pe acei agenți implementați local, fără aprobarea
departamentelor de guvernanță (așa-numiții ”Shadow AI”)?.
În concluzie, agentificarea
reprezintă o transformare radicală a
modelelor de business clasice, vine la pachet cu o serie de riscuri și
provocări ce trebuie atent gestionate. Un lucru este însă cert: companiile care
adoptă rapid agenți AI, vor câștiga viteză decizională. Pentru aceasta este
însă necesar și un leadership de nivel
următor, pregătit să înțeleagă și să colaboreze cu AI.
Articol de Cristiana Deca (foto), expert cybersecurity, CEO & cofondator Decalex Digital
Comentarii
Trimiteți un comentariu