Treceți la conținutul principal

La Bayadere – Țara Iluziilor, un spectacol între două lumi




Când vrei să vezi cât mai mult, să trăiești cât mai mult, să fugi de problemele sâcâitoare din mintea ta evadând în artă, e posibil să nu mai ajungi să te bucuri cu adevărat de ceea ce se întâmplă pe scenă, să ai reacții întârziate la acțiune și grija cea mai mare a ta e să nu îți sune telefonul de serviciu în timpul actului artistic, deși tu știi că l-ai pus pe Mute.

Însă sunt spectacole-eveniment pe care dorești să le trăiești. Spectacole la care merită să vii cu o jumătate de oră mai devreme ca să observi forfota dinainte de începere, ținutele spectatorilor, jocul vânzătorilor de iluzii celor care nu au apucat bilete… Construit într-o simetrie absolută, despre iluzia îmbătătoare a puterii, ura distrugătoare și magia iubirii, spectacolul trupei NOISM -„La Bayadere – Țara Iluziilor” – a avut loc pe scena Teatrului Național București.

Spectacolul din cadrul Întâlinirilor JTI începe cu lumina aprinsă, iar cei care nu mai sunt apar discret, parcă fără a-și dori să tulbure prezentul. Iluziile trecutului, pline de strălucire și frumusețe, și cu atât mai înșelătoare, sunt perfect transpuse pe scenă prin costumele fabuloase, create de designeri ai celebrei case de modă Issey Miyake. De altfel, contrastul evident între vocile celor din altă lume, personificate în costume albe sau în văluri gri, și risipa de culori și forme a iluziilor se realizează, fără îndoială, prin costume. Un alt contrast de o expresivitate neobișnuita este cel dintre teatru și dans, între forța declamatorie în stilul teatrului Noh și fluiditatea delicată a mișcării. Din trecutul violent, marcat de lupta pentru putere, de un fast iluzoriu, sprijinit dar și distrus de ură, rămân în mod tragic doar fantoma unei iubiri și amintirile. La final, adevărul din prezent, aflat dincolo de iluzii, devine apăsător, iar amintirile nu fac atlceva decât să confirme și mai mult tragismul falsului și al singurătății din Țara Iluziilor.  Jo Kanamori, directorul artistic al Noism, întrebat în conferința de presă prin care s-a anunțat spectacolul, care este metafora ce ar caracteriza cel mai bine La Bayadere, a răspuns: „amintirea”.  
Turneul „Noism” va continua la Sibiu, unde vor avea loc două reprezentații cu spectacolele „The Match Seller’s Tale” și „Passacaglia”, pe 5 și 6 aprilie, în avanpremiera Festivalulului Internațional de Teatru (FITS 2017).


Evenimentele au loc la inițiativa Japan Foundation, cu sprijinul Ambasadei Japoniei, Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și a Fundației Art Production.

Urmărește JurnalismCuS pe Facebook


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Optzeci de ani de la Holocaustul romilor. Nu vă vom uita!

  Cu sprijinul Institutului European al Romilor pentru Artă și Cultură (ERIAC) , am participat, pe 02 august 2024,  la ceremonia de comemorare a crimelor împotriva a 4.300 de romi și Sinti de către trupele SS la Auschwitz-Birkenau. În istoria mai largă a Holocaustului romilor, 500.000 de Sinti și romi au fost exterminați sistematic în Europa ocupată de naziști. Poem de Mihai Știrbu [Micaela De Carrera]: Îmi astup urechile să nu vă aud strigătele, Dar ele sunt prea puternice. Ce inimă înghețată să ai! Să nu-ți pese. Să nu te dărâme, Să nu-ți fie milă. O, tu! Paharul pe care mi l-ai întins e plin de lacrimi... Viețile voastre s-au scurs, Iar noi rămânem cu sufletele sfărâmate. Ce să ne mai spunem? Cum să învățăm să trăim fără voi? Te știu de mică, Și acum îl văd pe tatăl tău cât de bucuros a fost când ai venit pe lume. De-ar fi știut ce va urma... Fraților, Surorilor Miroase a sfârșit aici, Și nu-mi e bine. Cui îi e bine? O floare în amint...

NASTY, documentar coprodus de HBO, va fi pe Max în România pe 24 mai

  Ilie Năstase, „băiatul rău” al tenisului, este personajul principal din „NASTY”, un nou documentar care prezintă viața și cariera sa. Coprodus pentru Max de HBO Documentaries Europe și Libra Films, documentarul va fi lansat în 23 de țări în săptămâna lansării platformei de streaming Max în Europa, la scurt timp după proiecția pe care o va avea la Cannes. „NASTY” este produs de Cosmin Hodor, Tudor Giurgiu (Libra Films) și de Hanka Kastelicová & Tereza Bóna Keilová, de la Warner Bros. Discovery. “ NASTY a fost o călătorie incredibilă pentru mine, o călătorie minunată pe calea amintirilor. Până acum, reacția publicului a fost extraordinară. Mă bucur foarte mult că documentarul va fi difuzat pe Max în Europa și că mai mulți oameni au șansa de a-l viziona. Nu este doar un film despre tenis, ci și un film despre o altă epocă a sportului, despre prietenie, despre munca grea și despre ce înseamnă să rămâi credincios ție însuți. Este ceea ce am făcut întotdeauna. Am făcut-o în felul...

Întâlnirile JTI aniversează 25 de ani cu B. DANCE, pentru prima dată în România

  Compania B. DANCE vine în premieră în România, la cea de-a XXV-a ediție a Întâlnirilor JTI , cu spectacolul „Alice”, pe 20 și 21 iunie, ora 19:30, la Teatrul Național București și pe 24 și 25 iunie, la Centrul cultural Ion Besoiu, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS). „Alice” a apărut ca urmare a colaborării B. DANCE, din Taipei, condusă de coregraful Po-Cheng Tsai, cu compania Tanz Luzerner Theater, coordonată de Kathleen McNurney. Spectacolul reimaginează opera literară clasică plasând-o într-o lume fantastică, la confluența cu măiestria Zen. Potrivit paginii oficiale a B. DANCE, spectacolul atrage cu o coregrafie uluitoare, costume haute couture și o scenografie elegantă, într-o "țară a minunilor" cu o atmosferă stranie și profund psihologică. Un labirint de oglinzi, proiecții artistice și desene cu cerneală în alb-negru unesc poezia și basmul, precum și cultura occidentală și cea orientală. „Dansul lui Po-Cheng Tsai este foarte dinamic. Com...