Aprozar La Strada, locul in care Radu vinde, cu voie buna, fara sictir, legume, fructe si zarzavaturi de la producatori locali
In preajma zilei lui de
nastere, Radu Chirita si-a facut un cadou la care se gandea inca din 2014. A
depasit teama de necunoscut si si-a deschis, la 34 de ani, un aprozar in
apropriere de Primaria Sectorului 1.
Spatiul din
Bulevardul
Nicolae Titulescu nr. 88, unde din iarna functioneaza Aprozar La Strada, a fost
ocupat inainte de un fast-food care nu
avea foarte multi clienti, ceea ce ma face sa ma intreb daca nu cumva locuitorii
zonei sunt mai receptivi in a savura legume si fructe decat o saorma cu de
toate. Radu spune ca a ales acest bulevard destul de minutios. Trebuia sa
indeplineasca cateva criterii bine stabilite, cum ar fi: trafic pietonal,
vizibilitate stradala si sa fie in proximitatea locuintelor, de preferat
blocuri mari si inalte :-).
Intamplator sau nu, Radu
Chirita a copilarit intr-un bloc comunist, care avea la parter un aprozar. In
2014, s-a gandit pentru prima data sa deschida un astfel de business insa,
frica, teama de necunoscut l-au determinat sa-si vad in continuare de viata de
angajat model intr-o corporatie, angajat care scotea bani din piatra seaca
pentru companie.
„Locul
in care te incarci cu buna-dispozitie si vitamine”
In seara deschiderii aprozarului,
pe la inceputul lunii februarie, Radu statea in frig si le oferea trecatorilor
mere rosii romanesti si cate un flyer.
Inca de atunci, mi-a fost
clar ca, pentru el, Aprozarul La Strada inseamna locul unde clientii – oamenii -
se transforma in cunostinte, apoi in prieteni.
„Incercam sa oferim zambete si voie la pachet
cu fructele si legumele proaspete. Incercam sa invatam numele clientilor, sa le
cunoastem nevoile inainte de a deschide gura. Aprozar inseamna locul in care
socializam, locul in care ne incarcam de buna-dispozitie si vitamine”,
marturiseste antreprenorul.
„Amenajarea spatiului s-a dorit sa inspire voie
buna, degajare, relax, natura, iar clientii sunt tratati la fel cum ne-ar
placea si noua sa fim tratati. Oferim cadouri regulat la noi in magazin (mici
atentii): un mar, o pruna, o migdala... Vindem produse si le oferim chiar daca
clientii nostri nu au cei 10 bani lipsa ;) Oferim calitate si produse cat mai romanesti
intr-o ambianta altfel, intr-un mediu altfel. Cu voie buna, fara sictir, intotdeauna
la dispozitie clientilor nostri.”
Pentru
aprovizionare, nu strabate tara-n lung si-n lat
„O sa ramai mirat cand ai sa
afli ca putem procura salata verde, ceapa verde, ridichi, usturoi si alte si alte
legume de la nici 20 de kilometri distanta de Bucuresti. In imediata apropiere
a orasului betonat si fierbinte exista producatori de legume si fructe care nu
sunt greu de reperat, trebuie doar sa vrei, sa vrei sa te deplasezi, sa ti
pese, sa incerci...”
In teorie, pentru Radu aprozarul
sau este un manifest pentru o viata sanatoasa. „Dar mai greu cu practica. Sunt
inconjurat de lucruri teoretic sanatoase, le recomand cu ardoare clientilor
nostri insa, nu ma pot lauda ca am in totalitate o viata sanatoasa (alimentar
vorbind), cu toate ca alimentatia mea s-a schimbat mult de cand cu Aprozarul (mult
in bine)”.
Experienta
din corporatie a aplicat-o in conceptul aprozarului
Studiile si experienta
profesionala l-au ajutat ca nimic sa nu fie lasat la voia intamplarii: de la
nume, la logo, la culori la signalistica, totul a fost ales atent si pus in
practica. A cumparat domeniul web, a inregistrat brandul la OSIM etc. „Spre exemplu, ca sa poti intelege despre ce
vorbesc, am sa iti spun ca nu intamplator fructele sunt pozitionate in magazin
pe partea dreapta. Studiile marilor universitati americane sustin ca 95% din
consumatorii care intra intr-un magazin, au tendinta sa se uite pentru prima
data in partea dreapta a shop-ului. Asadar ce pozitionezi in partea dreapta?
Fructe apetisante, ca doar nu vor pofti la telina. :) Alt exemplu, oferit tot de
americani - caci ei sunt mama vanzarilor pe planeta asta si doar ei au inventat
marea majoritate a conceptelor de marketing si sales: cand un average consumer
paseste in locatia de cumparare, privirea lui este situata intr-o raza de
160-170 cm., asadar rafturile noastre sunt concepute pe aceste dimensiuni”,
afirma fostul corporatist.
Competitorii
sunt chiar clientii sai
Competitorii sai sunt de fapt
oamenii care ii trec pragul si pe care incearca din rasputeri sa-i faca sa nu
mai caute produse perfecte vizual, lucioase, aspectuoase. „Din nefericire, tot
mai multi clienti isi doresc produse cu aspect perfect insa cu gust romanesc.
Produsele romanesti nu sunt intotdeauna cele mai aspectuoase insa sunt cu
certitudine gustoase si teoretic mai putin ajutate sa creasca (cand spun ajutate, ma refer la stropite cu te miri
ce substante)”, conchide Radu Chirita.
Comentarii
Trimiteți un comentariu