Un text despre modelul danez de educație care va fi împrumutat și în creșele și grădinițele românești
Am puține amintiri din perioada în
care am fost la grădiniță, iar majoritatea sunt triste. Părinții ne aduceau pe
mine și pe fratele cel mare la grădiniță lunea dimineața și ne luau acasă vinerea
seara. În vremea aceea, muncitorii lucrau în mai multe schimburi și ai noștri
au găsit această soluție, neavând cine altcineva să aibă grijă de noi.
Grădinița săptămânală era plină cu copii și adeseori mergeam pe la garduri și
plângeam în cor după mamele noastre. Dacă țipa unul, țipam cu toții. Dacă jelea
vreun omuleț, jeleam cu toții.
În creșele din România se pune acum accentul
mai mult pe îngrijirea copiilor, aspectele educaționale fiind slab reprezentate.
Sistemul de educație danez pune, însă, accentul pe educația micuților și pe
dezvoltarea abilităților acestora de la vârste fragede. Regula numărul unu în
ceea ce priveşte educaţia copilului danez are la bază venirea cu plăcere la
creșă, grădiniță sau școală. În modelul de educație timpurie pe care Primăria
Sectorului 1 și-a propus să-l aplice în creșe, copiii vor fi educaţi prin folosirea
metodologiei de inspirație daneză, una dintre cele mai apreciate din Europa,
acest model fiind centrat pe interesul și nevoile de dezvoltare ale copiilor,
oferindu-le acestora posibilitatea de a evolua liber, fără constrangeri
afective, creative sau de mișcare. Este vorba despre învăţare prin experienţe proprii şi mai puţin prin transfer de experienţă de la adult către copil.
Conceptul
danez RODACIE, unul dintre cele mai apreciate sisteme de educație din Europa, se
va extinde în toate creșele și grădinițele din Sectorul 1. Acestea vor beneficia de
un model de educație timpurie creat prin
adaptarea modelului danez la contextul din România. Beneficiarii acestui
proiect, în perioada celor 4 ani de implementare, vor fi cel puțin 700 de copii
cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani, care frecventează creșele Sfântul Andrei,
Jiului și Vrancei.
Prin acest proiect, în creșe se va urmări trecerea
de la îngrijirea medicală și sanitară spre învăţare şi creativitate, introducerea metodelor de
explorare prin activităţi în aer liber, cunoaştere prin experienţă proprie, pregătirea pentru viața școlară și bucuria de a învăța. La acestea se adaugă designul
nou al spațiilor în care copiii își vor petrece o bună parte din zi, care să permită o atmosferă creativă, colorată, parteneriatul cu familia
în beneficiul dezvoltării copilului și colaborarea întregii echipe pentru atingerea
acestui scop.
Pentru transferul modelului de
inspiație daneză, RODACIE, către cele 3 creșe din subordinea Direcției Generale
de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1, 133 de persoane angajate în
cadrul acestor instituții (personal de specialitate și personal de îngrijire)
vor fi formate de către o echipă mixtă româno-daneză în vederea dezvoltării
competențelor în educație timpurie.
De asemenea, 30 de educatori din
cadrul unităților preșcoalare aflate în apropierea creșelor vizate de proiect
vor beneficia de sesiuni de formare.
Primăria Sectorului 1 a demarat în anul 2012, în colaborare cu „Villum Foundation & Velux Foundation” și Via University College, un proiect pilot de implementare a sistemului danez de educație în creșele din sectorul 1, adaptat contextului din România. În anul 2013 în sectorul 1 a fost inaugurat Centrul Româno - Danez pentru Educație Integrată, aflat pe bulevardul Mareșal Averescu nr. 17, cu o capacitate de 30 de locuri. Modelul implementat în această creșă s-a bucurat de un mare succes în rândul comunității locale. Astfel, în acest moment, pe listele de așteptare sunt înscriși 80 de copii, fiind deja depuse cereri pentru anul școlar 2018-2019.
Tinem legatura si la Jurnalismcus
Comentarii
Trimiteți un comentariu