Treceți la conținutul principal

Tânărul din filmul (M)ucenicul și-a găsit calea prin care să facă față frustrărilor: religia.

Inspirat de fenomenul global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană Martyr, de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Contextul este similar cu cel din România, unde Biserica Ortodoxă se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.
Protagonistul este un tânăr care caută și găsește în versetele Bibliei răspunsuri pentru furia care se acumulează în el și pentru senzațiile puternice și derutante care însoțesc adolescența. Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie?, este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul.
„Era o vreme când valuri de adolescenți sfidători își afirmau independența intelectuală în fața părinților rupându-se de religie. Astăzi, în epoca agnosticismului, să te apuci să citești Biblia poate părea un act de rebeliune cel puțin la fel de șocant, lucru dovedit în (M)ucenicul, splendidul film al lui Kirill Serebrennikov, un tur amețitor de wrestling moral care te lovește mai tare decât o mahmureală după o beție cu tradiționala Nastoyka”, scrie publicația americană Variety.
„Întotdeauna, partea cea mai întunecată a subconștientului nostru ne împinge să căutăm căi prin care să facem față frustrărilor. Tânărul din film și-a găsit calea: religia. În Rusia, religia e în toate. Este a doua ideologie oficială”, spune regizorul Kirill Serebrennikov. „Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu. Chiar dacă Biserica este separată de Stat, religia ortodoxă acționează la toate nivelurile societății: armată, instituții, cultură și educație, în mod special”, adaugă cineastul rus.
(M)ucenicul este terenul de luptă fascinant dintre două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară și cea religioasă. Potrivit Variety, filmul este „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.
Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.
(M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard și a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.
Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.
Spectatorii din Capitală îl pot vedea în avanpremieră duminică, 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului. Bilete, aici.


(M)ucenicul va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

DWMT la CONAC, festivalul care îmbină arta contemporană și muzica eclectică pe o moșie plină de istorie

  DWMT la Conac , în colaborare cu POINT , va avea loc pe 8-9 iulie 2023 la Conacul Udriște Năsturel și va fi un festival de două zile, un pic altfel. O îmbinare a artei recente, new media și muzică eclectică, pe o moșie plină de castani și flori, care găzduiește cel mai vechi monument de arhitectură civilă românească din piatră. DWMT la Conac aduce împreună cu POINT o experiență nouă și inedită pentru publicul din România, care caută să experimenteze ceva diferit. Acest eveniment este o combinație de artă, new media și muzică eclectică, menite să ofere o nouă perspectivă asupra entertainmentului. Printre elementele-cheie se numără instalații sonore, vizuale, sculpturi, cât și o expoziție temporară gândită și curatoriată de MARe, numită „Castelul destinelor încrucișate.’’ Astfel, festivalul de la Conacul Udriște Năsturel va fi nu doar un showcase muzical sincretic, ci și o oportunitate pentru publicul să descopere arta contemporană românească. Expoziția propusă și curatoriată de

Biz Sustainability Summit debutează pe 22 mai, la București

  Biz organizează primul summit de sustenabilitate din România: Biz Sustainability Summit . Sub motto-ul „ BE THE CHANGE ”, acesta debuteaza luni, 22 mai, de la ora 10:00, la Grand Hotel Bucharest. Biz Sustainability Summit va aduce în fata publicului sesiuni inspiraționale, dar și prezentări aplicate ale unor strategii care funcționează. Invitați din toată țara, dar și din străinătate, vor discuta aplicat despre cum deciziile de acum pot modela viitorul  într-o direcție corectă. Brandurile și companiile sustenabile formează o comunitate de lideri inspirați care stimulează inovația în mediile de business din care fac parte, pentru a oferi noi valori și perspective. Astăzi, a face lucruri punctuale în domeniul sustenabilității nu mai este suficient. Importantă este gândirea strategică pe termen lung, iar asta înseamnă ca toți cei implicați să asculte cu adevărat problemele societății. La Summit se va vorbi despre sustenabilitate dintr-o nevoie concretă, dar și grijă pentru viitor.

Costin Milu este noul Creative Director al FCB Bucharest

  Costin (Cos) Milu se alătură FCB Bucharest în calitate de Creative Director, într-o etapă efervescentă pentru agenție. Cu o experiență de 20 ani în advertising, a coordonat proiecte din arii diverse, câștigând numeroase premii, printre care: Effie, Golden Drum, New York Festivals, Epica sau Ad’Or. În ultimii ani a fost responsabil de coordonarea departamentelor de creație ale Propaganda, DDB România și Tempo Advertising România.  „Era timpul să mă întorc la o multinațională, ca să păstrez un echilibru aproape perfect în CV. Acum mai serios, mă bucur că am ajuns într-o agenție cu multe planuri și ambiții, într-un loc foarte uman, cu mulți oameni talentați, cu background-uri diferite și într-un sediu foarte cool. Ce ne propunem? În primul rând, să lucrăm cu pasiune și să ne simțim bine împreună. Apoi, să facem cât mai multe proiecte relavante pentru clienții actuali și să fim cât mai activi pe zona de new business”, afirmă Costin Milu (Creative Director FCB). „Suntem entuziasmați să d