Treceți la conținutul principal

Hi Daniel Blake! Romanians have a message for you


Daniel Blake, un tâmplar din nord-estul Angliei trecut bine de prima, dar și de a doua tinerețe, are un atac de cord. El se trezește în situația ingrată de a avea nevoie, la doar 59 de ani, de asistență socială din partea statului. În timp ce se chinuie să învingă sistemul birocratic pentru a obține acest ajutor, o întâlnește pe Katie, care ar vrea să scape de la azilul pentru nefamiliști, dar pentru asta trebuie să accepte un apartament la sute de kilometri distanță.

Am în minte un exemplu îngrozitor despre cum se comportă cei din comisiile de handicap cu beneficiarii lor în timpul evaluărilor, însă nu ar fi cinstit față de prietenul care mi-a povestit situația să o fac publică. Inumanul are alte valențe. Și despre asta este vorba în I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016. A intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România și este distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate. Invitați la dezbatere au fost Adela Șetet, de la Centrul de Formare Continuă și Evaluarea Competențelor în Asistență Socială și Ciprian Necula, activist de drepturilor omului și fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

În timpul dezbaterii, Adela Șetet a explicat cum tratamentul inuman la care sunt supuși unii solicitanți de servicii sociale este mai des întânit în paradigmele de asistență socială care pun accentul pe oferirea de beneficii sociale. Umanizarea serviciilor de asistență socială nu poate apărea decât dacă accentul va înceta să mai fie pus pe aspecte cantitative și se va concentra pe aspecte calitative, pe servicii oferite persoanelor care beneficiază de asistență socială.

Ciprian Necula a vorbit despre faptul că există multe persoane care mor în fiecare an în România din cauza birocrației din sistemul de asistență socială și a adus exemple de cazuri în care lipsa unor abordari integrate în relația cu persoanele aflate în situație de excluziune socială a dus la situații dramatice pentru acestea.

Mama lua ajutor social. Noi eram mici și mulți, iar tata nu era. Acum, când trecem pe lângă clădirea primăriei, mama nu o poate privi pentru că aude țipetele cucoanei Yolanda care se lua de asistații sociali că fac gălăgie cât stau la rând pentru depunerea de acte. O femeie rea, cu patru c@1!e și mai ales care tăia fără milă indemnizațiile oamenilor. Ironia e că eu acum lucrez în acea clădire.

I, Daniel Blake ne aduce în prim-plan frustrarea pe care cu toții am simțit-o la coadă la ghișeu, fie într-o entitate bancară sau în fața pupitrului casei de asigurări de sănătate, spune ActiveWatch. În spatele hârtiilor se află tot niște glasuri umane de la care se dorește empatie și sprijin, nu respingere și intensificare a anumite etichete sociale. Este vorba despre păstrarea demnității în anumite forme de umilire. Furia și disperarea din lupta cu birocrația este îndulcită de conturarea relației platonice dintre Daniel și Katie, mamă singură, prin simpatie, solidaritate și respect.

Filmul care i-a adus anul acesta cel de-al doilea Palme d’Or cineastului britanic Ken Loach a fost proiectat în premieră în România în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest care a avut loc între 14 și 23 octombrie 2016. 

Foto: ©Joss Barratt_Sixteen Films


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

DWMT la CONAC, festivalul care îmbină arta contemporană și muzica eclectică pe o moșie plină de istorie

  DWMT la Conac , în colaborare cu POINT , va avea loc pe 8-9 iulie 2023 la Conacul Udriște Năsturel și va fi un festival de două zile, un pic altfel. O îmbinare a artei recente, new media și muzică eclectică, pe o moșie plină de castani și flori, care găzduiește cel mai vechi monument de arhitectură civilă românească din piatră. DWMT la Conac aduce împreună cu POINT o experiență nouă și inedită pentru publicul din România, care caută să experimenteze ceva diferit. Acest eveniment este o combinație de artă, new media și muzică eclectică, menite să ofere o nouă perspectivă asupra entertainmentului. Printre elementele-cheie se numără instalații sonore, vizuale, sculpturi, cât și o expoziție temporară gândită și curatoriată de MARe, numită „Castelul destinelor încrucișate.’’ Astfel, festivalul de la Conacul Udriște Năsturel va fi nu doar un showcase muzical sincretic, ci și o oportunitate pentru publicul să descopere arta contemporană românească. Expoziția propusă și curatoriată de

Biz Sustainability Summit debutează pe 22 mai, la București

  Biz organizează primul summit de sustenabilitate din România: Biz Sustainability Summit . Sub motto-ul „ BE THE CHANGE ”, acesta debuteaza luni, 22 mai, de la ora 10:00, la Grand Hotel Bucharest. Biz Sustainability Summit va aduce în fata publicului sesiuni inspiraționale, dar și prezentări aplicate ale unor strategii care funcționează. Invitați din toată țara, dar și din străinătate, vor discuta aplicat despre cum deciziile de acum pot modela viitorul  într-o direcție corectă. Brandurile și companiile sustenabile formează o comunitate de lideri inspirați care stimulează inovația în mediile de business din care fac parte, pentru a oferi noi valori și perspective. Astăzi, a face lucruri punctuale în domeniul sustenabilității nu mai este suficient. Importantă este gândirea strategică pe termen lung, iar asta înseamnă ca toți cei implicați să asculte cu adevărat problemele societății. La Summit se va vorbi despre sustenabilitate dintr-o nevoie concretă, dar și grijă pentru viitor.

Costin Milu este noul Creative Director al FCB Bucharest

  Costin (Cos) Milu se alătură FCB Bucharest în calitate de Creative Director, într-o etapă efervescentă pentru agenție. Cu o experiență de 20 ani în advertising, a coordonat proiecte din arii diverse, câștigând numeroase premii, printre care: Effie, Golden Drum, New York Festivals, Epica sau Ad’Or. În ultimii ani a fost responsabil de coordonarea departamentelor de creație ale Propaganda, DDB România și Tempo Advertising România.  „Era timpul să mă întorc la o multinațională, ca să păstrez un echilibru aproape perfect în CV. Acum mai serios, mă bucur că am ajuns într-o agenție cu multe planuri și ambiții, într-un loc foarte uman, cu mulți oameni talentați, cu background-uri diferite și într-un sediu foarte cool. Ce ne propunem? În primul rând, să lucrăm cu pasiune și să ne simțim bine împreună. Apoi, să facem cât mai multe proiecte relavante pentru clienții actuali și să fim cât mai activi pe zona de new business”, afirmă Costin Milu (Creative Director FCB). „Suntem entuziasmați să d