Treceți la conținutul principal

Hi Daniel Blake! Romanians have a message for you


Daniel Blake, un tâmplar din nord-estul Angliei trecut bine de prima, dar și de a doua tinerețe, are un atac de cord. El se trezește în situația ingrată de a avea nevoie, la doar 59 de ani, de asistență socială din partea statului. În timp ce se chinuie să învingă sistemul birocratic pentru a obține acest ajutor, o întâlnește pe Katie, care ar vrea să scape de la azilul pentru nefamiliști, dar pentru asta trebuie să accepte un apartament la sute de kilometri distanță.

Am în minte un exemplu îngrozitor despre cum se comportă cei din comisiile de handicap cu beneficiarii lor în timpul evaluărilor, însă nu ar fi cinstit față de prietenul care mi-a povestit situația să o fac publică. Inumanul are alte valențe. Și despre asta este vorba în I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016. A intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România și este distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate. Invitați la dezbatere au fost Adela Șetet, de la Centrul de Formare Continuă și Evaluarea Competențelor în Asistență Socială și Ciprian Necula, activist de drepturilor omului și fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

În timpul dezbaterii, Adela Șetet a explicat cum tratamentul inuman la care sunt supuși unii solicitanți de servicii sociale este mai des întânit în paradigmele de asistență socială care pun accentul pe oferirea de beneficii sociale. Umanizarea serviciilor de asistență socială nu poate apărea decât dacă accentul va înceta să mai fie pus pe aspecte cantitative și se va concentra pe aspecte calitative, pe servicii oferite persoanelor care beneficiază de asistență socială.

Ciprian Necula a vorbit despre faptul că există multe persoane care mor în fiecare an în România din cauza birocrației din sistemul de asistență socială și a adus exemple de cazuri în care lipsa unor abordari integrate în relația cu persoanele aflate în situație de excluziune socială a dus la situații dramatice pentru acestea.

Mama lua ajutor social. Noi eram mici și mulți, iar tata nu era. Acum, când trecem pe lângă clădirea primăriei, mama nu o poate privi pentru că aude țipetele cucoanei Yolanda care se lua de asistații sociali că fac gălăgie cât stau la rând pentru depunerea de acte. O femeie rea, cu patru c@1!e și mai ales care tăia fără milă indemnizațiile oamenilor. Ironia e că eu acum lucrez în acea clădire.

I, Daniel Blake ne aduce în prim-plan frustrarea pe care cu toții am simțit-o la coadă la ghișeu, fie într-o entitate bancară sau în fața pupitrului casei de asigurări de sănătate, spune ActiveWatch. În spatele hârtiilor se află tot niște glasuri umane de la care se dorește empatie și sprijin, nu respingere și intensificare a anumite etichete sociale. Este vorba despre păstrarea demnității în anumite forme de umilire. Furia și disperarea din lupta cu birocrația este îndulcită de conturarea relației platonice dintre Daniel și Katie, mamă singură, prin simpatie, solidaritate și respect.

Filmul care i-a adus anul acesta cel de-al doilea Palme d’Or cineastului britanic Ken Loach a fost proiectat în premieră în România în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest care a avut loc între 14 și 23 octombrie 2016. 

Foto: ©Joss Barratt_Sixteen Films


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Optzeci de ani de la Holocaustul romilor. Nu vă vom uita!

  Cu sprijinul Institutului European al Romilor pentru Artă și Cultură (ERIAC) , am participat, pe 02 august 2024,  la ceremonia de comemorare a crimelor împotriva a 4.300 de romi și Sinti de către trupele SS la Auschwitz-Birkenau. În istoria mai largă a Holocaustului romilor, 500.000 de Sinti și romi au fost exterminați sistematic în Europa ocupată de naziști. Poem de Mihai Știrbu [Micaela De Carrera]: Îmi astup urechile să nu vă aud strigătele, Dar ele sunt prea puternice. Ce inimă înghețată să ai! Să nu-ți pese. Să nu te dărâme, Să nu-ți fie milă. O, tu! Paharul pe care mi l-ai întins e plin de lacrimi... Viețile voastre s-au scurs, Iar noi rămânem cu sufletele sfărâmate. Ce să ne mai spunem? Cum să învățăm să trăim fără voi? Te știu de mică, Și acum îl văd pe tatăl tău cât de bucuros a fost când ai venit pe lume. De-ar fi știut ce va urma... Fraților, Surorilor Miroase a sfârșit aici, Și nu-mi e bine. Cui îi e bine? O floare în amint...

NASTY, documentar coprodus de HBO, va fi pe Max în România pe 24 mai

  Ilie Năstase, „băiatul rău” al tenisului, este personajul principal din „NASTY”, un nou documentar care prezintă viața și cariera sa. Coprodus pentru Max de HBO Documentaries Europe și Libra Films, documentarul va fi lansat în 23 de țări în săptămâna lansării platformei de streaming Max în Europa, la scurt timp după proiecția pe care o va avea la Cannes. „NASTY” este produs de Cosmin Hodor, Tudor Giurgiu (Libra Films) și de Hanka Kastelicová & Tereza Bóna Keilová, de la Warner Bros. Discovery. “ NASTY a fost o călătorie incredibilă pentru mine, o călătorie minunată pe calea amintirilor. Până acum, reacția publicului a fost extraordinară. Mă bucur foarte mult că documentarul va fi difuzat pe Max în Europa și că mai mulți oameni au șansa de a-l viziona. Nu este doar un film despre tenis, ci și un film despre o altă epocă a sportului, despre prietenie, despre munca grea și despre ce înseamnă să rămâi credincios ție însuți. Este ceea ce am făcut întotdeauna. Am făcut-o în felul...

Întâlnirile JTI aniversează 25 de ani cu B. DANCE, pentru prima dată în România

  Compania B. DANCE vine în premieră în România, la cea de-a XXV-a ediție a Întâlnirilor JTI , cu spectacolul „Alice”, pe 20 și 21 iunie, ora 19:30, la Teatrul Național București și pe 24 și 25 iunie, la Centrul cultural Ion Besoiu, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS). „Alice” a apărut ca urmare a colaborării B. DANCE, din Taipei, condusă de coregraful Po-Cheng Tsai, cu compania Tanz Luzerner Theater, coordonată de Kathleen McNurney. Spectacolul reimaginează opera literară clasică plasând-o într-o lume fantastică, la confluența cu măiestria Zen. Potrivit paginii oficiale a B. DANCE, spectacolul atrage cu o coregrafie uluitoare, costume haute couture și o scenografie elegantă, într-o "țară a minunilor" cu o atmosferă stranie și profund psihologică. Un labirint de oglinzi, proiecții artistice și desene cu cerneală în alb-negru unesc poezia și basmul, precum și cultura occidentală și cea orientală. „Dansul lui Po-Cheng Tsai este foarte dinamic. Com...